Adembegeleiding

Bij Studio Sama in Ermelo kun je terecht voor adembegeleiding. Lees vooraf graag de maatregelen die voor een afspraak in de studio gelden. Ademen is zo gewoon dat we er meestal niet bij nadenken. Het gaat vanzelf, onbewust. Totdat je merkt dat het ademen onprettig voelt.

Je adem wordt beïnvloed door hoe je je voelt. Ben je ontspannen, dan is de adem rustig en diep. Ben je gespannen, boos of angstig, dan gaat de adem snel en oppervlakkig. Het leven kent zowel spanning als ontspanning. Maar soms kan het zijn dat we niet (meer) vanzelfsprekend weten ontspannen, ruim en kalm te ademen. Adembegeleiding helpt je daarbij.

Bij adembegeleiding worden individueel ademoefeningen gedaan en help ik met mijn handen het natuurlijke ademen weer te herkennen en stimuleren. De adem maakt ruimte in het lichaam, geeft rust in het hoofd, laat je ontspannen of kan je juist meer vitaliteit geven. De adem verbindt je met jezelf en met het leven.

Adembegeleiding kan onder andere helpen bij:

  • Vastgezette spanning in je nek en schouders. Een kalme en diepe buikadem helpt dat andere spieren bijvoorbeeld in je schouders en nek niet hoeven mee te helpen om te ademen. Dat zorgt voor minder stijve nekspieren en voorkomt schouderklachten.
  • Spijsverteringsklachten of darmklachten. Tot in je buik ademen heeft een positieve uitwerking op je spijsvertering, darmen en andere organen in je buik die je met de adem van binnenuit masseert.
  • Hoge bloeddruk, kortademigheid, benauwdheid. Tijdens het inademen gaat je hartslag omhoog, als je uitademt wordt deze langzamer. Als je dieper, trager en langer uitademt, daalt je bloeddruk. Alle systemen in het lichaam krijgen een seintje dat ze het rustiger aan kunnen doen. Het lichaam kan herstellen. Zo is de buikadem een gezonde adem voor het lichaam: voor je hart, bloeddruk, zenuwstelsel, hormoonstelsel, enzovoort.
  • Stressklachten, hyperventilatie, rusteloosheid, moeheid, burn-out. Als je stress ervaart maakt je lichaam adrenaline en cortisol aan. Hormonen die ervoor zorgen dat je alert bent en snel kunt reageren op gevaar. Nuttig voor als je daadwerkelijk in gevaar bent. Maar misschien heb jij wel meer stress dan nodig is. En dan gezond is voor je lichaam en geest! Op den duur raak je uitgeput en opgebrand. Bewust in je buik ademen helpt om te ontspannen, het lichaam te laten herstellen van de stress. Het zorgt voor een betere concentratie, rust en op je gemak zijn.
  • Slecht slapen. Een kalme en diepe adem helpt je ontspannen. Rust in je hoofd, uit je hoofd, meer in contact met je lijf. Een gezond adempatroon werkt ook door in je slaappatroon.

Tijdens een sessie kunnen er ook yoga-oefeningen, meditatie of mindfulness-oefeningen worden gedaan. Het dragen van soepele kleding tijdens adembegeleiding wordt aangeraden. Graag een grote handdoek of laken meenemen voor op de mat. Lees hier meer tips en praktische informatie. De sessies worden gegeven in de sfeervolle en comfortabele studio (bekijk sfeerimpressie).

Bekijk hieronder een filmpje over adembegeleiding bij Studio Sama.